The tragedy in Isla Vista, California

Posted: May 25, 2014 in Uncategorized

Det var den dagen då alla studenter, både från Santa Barbara City College och University of California Santa Barbara, skulle samlas för att ha extra roligt ihop en sista gång. En kväll som bara bådade gott och man kunde verkligen känna på atmosfären att detta skulle bli en underbar dag. Men nånstans inne i stadsdelen av Isla Vista doldes det ett mörker. Nånstans, i någon lägenheten förbereddes ett dåd som skulle komma att vara ödesdigert mot oskyldiga ungdomar, tjejer och killar, studerande, som precis som alla andra kände att detta skulle bli en kväll värd att minnas. Ack så blev den minnesvärd, men inte på det sättet som någon hade kunnat tro att det skulle… Ett dåd som krävde livet på minst 7 oskyldiga människor, studerande som hade lika mycket att glädjas åt som alla. Tre av dessa döda, timmar innan pistolskott vinde i luften, liggandes i den skyldiges lägenhet. Så fruktansvärt att blotta tanken får mig att rysa och verkligen fråga mig själv, “hur kan människor känna ett sånt hat och vara kapabla till att göra något sådant?”…  
   Mitt i allt ståhej, påväg mot en nattklubb i centrala Santa Barbara, vandrade jag ute i sommarmörkret med några kompisar. Vi stöter på ständigt med studenter och humöret är på topp, detta skulle ha varit en kväll av glädje det kände vi alla. Men när vi vandrar upp mot State Street så får en av oss i sällskapet ett samtal, en kompis till denne som undrar om allt är okej. “Okej?” frågar denne och får då höra hela den här historien… Och det var som att någon släckte lampknappen och allt blev helt plötsligt så mörkt, ölen på nattklubben smakade bistert och människor dansade utan energi. En person hade lyckats släcka glädjen för oss alla, oavsett om vi kände dessa drabbade ungdomar eller inte, vi ville inte fira detta längre… Men det värsta av allt, den skyldiga hade släckt livet för 7 oskyldiga människor, människor som senare skulle komma att ha upp och nedgångar i livet, som skulle bilda familj, skaffa nya vänner, träffa sina själsfränder, ja helt enkelt njuta av livet till 100 %. Fler personer kan komma att hamna på denna lista också, som just i detta nu vårdas för extremt livshotande skador på sjukhus. Dessutom, den skyldige har också släckt en ljusglimt av så många andras liv, denne har mördat en son/dotter, bror/syster, vän, lagkamrat, klasskompis.. för så många människor. Detta kommer alltid att sitta som ett ärr i människors hjärtan och kommer aldrig att läka och jag tänker på alla nära och kära till offren och jag beklagar sorgen för alla drabbade. Jag tänker på er allihopa!
   Jag mår bra och lyckligtvis så var jag aldrig på plats där det inträffade men jag är fortfarande skakig och sorgsen över att människors liv ska behövas sättas till för att mätta en människas hat och jag känner stor sorg för offren och deras familj och vänner. Rest in peace the Victims of Isla Vista, gone but never forgotten! ❤

Image
Bilden från minnestunden igår, jag var aldrig på plats men detta är Emil, en av mina polare, som har tagit kortet och som var på plats och ville hedra de drabbade.   

Comments
  1. Yvonne says:

    Så otroligt sorgligt för alla drabbade och ett tråkigt slut på din vistelse i Santa Barbara. Jag är så otroligt glad över att du mår bra. Kram/Yvonne

Leave a Reply

